onsdag 6 april 2011

Avslag nu och då

Det är såklart lättare att ge ett avslag på en häst än att basunera ut en vinnare men att vara rätt ute med ett avslag kan kännas bra det med. Man får bekräftelse på att man tänkt rätt och ens "hästöga" får lite kredd när man lyckas med att fälla en favorit. Ett par hästar som jag kommit väldigt rätt på dom senaste åren är Adrian Chip och Quarcio Du Chene. Dessa två har jag alltsom oftast lämnat utanför mina system helt och hållet och det har visat sig vara helt korrekt. Framförallt var det extra skönt att se Adrian Chip i startlistorna eftersom han ofta blev favorit på grund av sitt utseende och att Robert Bergh var duktig på att snacka upp honom. Dessutom bidrog säkert ägarna, Lill-Foppa och Stor-Foppa, att tant Agda ofta plockade med hästen på sina Harry-kuponger. Han var ofta hårt spelad oavsett omgivning och var alltså ett tacksamt avslag. Efter att ha misslyckats i lite större sammanhang så kunde Bergh ta ut honom i snabbloppen i Norrland där motståndet bestod av gamla slitare som Self Timer och Junior Spock. Efter att ha glänst i dessa snabblopp blev han återigen hårt betrodd i kommande och mycket tuffare lopp. Väldigt tacksamt!

Även Quarcio Du Chene är enligt mig en överskattad häst. Jag har sett hästen göra två bra prestationer. Ett i silverdivisionen för några år sen då han sprang en låg 11-tid tidigt på året och förra årets Finlandia-Ajo som han vann efter en resa i dödens. Däremellan har han galopperat bort sig flertalet gånger. Hästen är onekligen knepig men eftersom han också är en maffig häst och framförallt för att Björn Goop "managerar" hästen så blir han oftast mycket hårt betrodd. Nu kanske tiden börjar komma ikapp honom eftersom "hockeygänget" som ägde honom tidigare nu hoppat av hästen och att han inte producerat något väsentligt på banan på väldigt länge. Han var hårt betrodd i Olympiatravsdelfinalen på Eskilstuna för ett par veckor sen men gjorde återigen bort sig med en galopp. Jag hoppas dock att folk fortsätter att strecka honom även i fortsätttningen!

När det gäller kvällens tävlingar på Valla så har jag hittat två avslag. Den första är jättefavoriten i V64-1 nr5 El Sueco. Hästen är ute på en långresa och kan få svar om ledningen och då tycker jag att han är sårbar. Motståndet är inte det allra tuffaste men att han bara ska ta spets är inte helt givet trots att det är på lunk-Valla som tävlingarna körs. Dessutom så är han streckad på löjliga 77% i nuläget och han kan agera lite ojämnt emellanåt. Jag hoppas att detta är en av dom mer ojämna kvällarna för El Sueco.

Den andra är stall Goops nya jänkare Fortunes Dream i V64-5. Hästen matchas mot Drottningens Pokal och det låter som att man inte förväntar sig några stordåd redan nu av hästen. Dessutom möter hon hyfsade silverhästar och trots att hon ska vara startsnabb så tycker jag att det är en svag favorit. Hon är streckad på 63% just nu. Dessa favoriter ska jag försöka fälla ikväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar